PERSBERICHT: Alliantie roept scholen op tot gesprek over seksuele diversiteit
Vier jaar na verplichting geeft nog slechts een kwart van de scholen geeft voorlichting over seksuele diversiteit
11 mei 2016 – De Onderwijsalliantie voor Seksuele Diversiteit roept scholen op tot een teamgesprek over hoe zij omgaan met seksuele diversiteit. Hoewel voorlichting over seksuele diversiteit sinds 2012 verplicht is, blijkt uit onderzoek dat slechts 25% van de leerlingen daar iets van merkt. De alliantie stuurt vandaag aan alle scholen voor basisonderwijs en voortgezet onderwijs brochures met feiten en vragen die komend jaar in het team besproken kunnen worden. Daarnaast vraagt de alliantie scholen, organisaties en personen om hun steun voor een veilig schoolklimaat uit te spreken door een verklaring te tekenen en te publiceren. De alliantie doet deze oproepen in het kader van de komende Internationale Dag tegen Homofobie en Transfobie (IDAHOT, 17 mei).
In 6 jaar van 6% naar 25% voorlichting
De cijfers over de beperkte voorlichting komen uit een leerlingenpeiling van de actualiteitenrubriek “EenVandaag”. In 2009 constateerde de Inspectie dat 6% van de middelbare school leerlingen wel eens voorlichting zei te hebben gehad over homoseksualiteit. Een maand geleden meldde “EenVandaag” dat nu 25% van de leerlingen voorlichting heeft gehad, hoewel bijna de helft van hen daarbij vermeldt dat het slechts ging om terloopse opmerkingen.
De situatie in het basisonderwijs is onduidelijk. Uit signalen van lokale schoolbegeleiders rond seksuele diversiteit blijkt dat basisscholen vaak denken dat het geven van algemene sociaal-emotionele vorming genoeg is om aan het kerndoel over seksuele diversiteit te voldoen. Dit onder het mom: “Je moet voor iedereen respect hebben, dat geldt dus ook voor homo’s, dat hoeven we niet te benoemen.” De onderwijsalliantie denkt dat dit een misverstand is.
20% vindt school niet homovriendelijk
Voorlichting is trouwens maar een deel van wat nodig is, meent de Onderwijsalliantie. Ook afspraken en maatregelen binnen de school om leerlingen en docenten positief te laten omgaan met verschillen, zoals culturele verschillen, sekseverschillen en seksuele diversiteit, zijn nodig om het schoolklimaat structureel te verbeteren. Volgens “Een Vandaag” vindt 20% van de heteroleerlingen en 29% van de homoleerlingen hun school niet homovriendelijk. Scholen zijn nu bezig met gesprekken over de invulling van hun veiligheidsplan. De discussievragen in de brochures kunnen aanleiding zijn om in het veiligheidsplan een paragraaf over seksuele diversiteit op te nemen. Een dergelijke zichtbaarheid zouden de lesbische, homo, biseksuele en transgender leerlingen zeer waarderen.